Lekar

Under hökens vingar kom

jag

Korvkull

Kedjekull

Pepparkakskull

Ett, två, tre - stjärnstop!

 

Kasa stormattan

Två lag eller ett på tid. Ska snabbast springa och kasa sig på en stor mjuk matta så långt så den kommer till målet. Efter en sprungit sprunger den och ställer sig sist så nästa kan springa.

Minnesstaffet

Varje lag har vars två lådor som står med några meter mellan varandra. I den första
finns ett urval av lite olika saker. Det måste vara samma saker i båda lagens lådor. Ju
äldre deltagare desto fler saker för att öka svårigheten. Lagen ställer upp på led
ytterligare några meter från den första lådan. Stafetten börjar med att ledaren säger en
sak som finns i lådan. Då gäller det för första personen i båda lagen att springa fram till
första lådan, hitta den sagda saken och flytta den till den andra lådan sen rusa tillbaka
och ställa sig sist i ledet. Sålångt så väl, men det blir mycket svårare när sakerna blivit
flyttade fram och tillbaka mellan lådorna!
Vid ett tillfälle testade vi att säga två saker samtidigt vilket gjorde det hele mer
komplicerat.

Här kommer vi!

Deltagarna delas upp i två lika stora lag. Leker man i en gymnastiksal får ena laget ställa
upp sig på ena sidan längs mittlinjen medan andra går till kortändan på andra sidan för
att komma ur hörhåll.
För de ska, utan att motståndarlaget hör, bestämma sig för ett yrke som lätt går att
dramatisera med rörelser, tex brandman. När alla i laget är överens om ett yrke ställer
de sig armkrok på en linje och marscherar mot mittlinjen och ropar "Här kommer vi! Här
kommer vi!" tills motståndarlaget ropar "HALT!", "Vilka är ni?!". Då stannar de
omedelbart och visar med rörelser vilket yrke de valt. Motståndarlaget ska försöka gissa
vad de ska föreställa. När de gissat rätt får de jaga motståndarna mot deras kortsida och
försöka fånga så många de kan. De som blir fångade blir nu nya medlemmar i det laget
istället.
Nästa runda får laget som gissade välja yrke. Så fortsätter man tills alla är medlemmar i
samma lag och alla har vunnit!

Välta kon

En perfekt uppvärmningslek! Ett antal små plastkoner sprids ut i salen. Hälften står
upprätt, hälften ligger ner. Deltagarna delas in i två lag. När startsignalen går ska ena
laget på utsatt tid välta ner så många koner de hinner, andra laget reser upp så många
de hinner. När slutsignalen blåses räknas antalet stående och liggande koner. Nästa
runda byter lagen uppgift. Det är inte tillåtet att vakta eller sparka omkull koner!

Hitta ljudtvillingen!

Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på
att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra
med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över
hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom
att söka sig till den person som gör parets ljud.

 

Två staffet

Två och två ska gå/springa staffetten med en boll mellan huvudena. Ramlar bollen får man gå tillbaka till senaste konan man passerat. 

 

Hök och duvor

En tagare står i mitten. Deltagarna är uppdelsade på vardera sida om hallen/kullaren. När höken klappar två gånger med händerna ska duvorna byta plats. De tagna blir också hökar.

 

Häxor i skogen

Några är häxor och har lekband på sig. De andra står på andra sidan av hallen. Häxorna bestämmer ett hemligt tal mellan 1- 10. Barnen säger "det är skönt att g i skogen, för här finns igna häxor. ett, två, tre...." När det hemliga talet sagt spriner de och kullar barnen som blir då också häxor.

 

Hövdingen

deltagarna sitter i en ring, en får gå ut ur rummet. Ett barn blir utsedd till hövdingen. När deltagaren kommit tillbaka så ska hövdingen utan att bli påkommen starta olika rörelser som resten ska härma. Deltagaren ska lista ut vem som var hövdingen.

 

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.